Julefiskeri 28. december

4. juledag skulle endelig være en juledag, som udelukkende stod i fiskeriets tegn. Martin og jeg (Simon) havde planlagt en tur, men han skulle pludseligt på arbejde i Lystfiskeren. Så det endte med en tur alene, da Kasper heller ikke havde tid. Dog har jeg heller ikke har noget imod at fiske alene. Jeg havde aftenen inden besluttet mig for at prøve at fiske lidt med en ørred, som jeg havde til at ligge i fryseren, fra en tidligere tur i Put&Take. Så den blev savet til i passende gedde godbidder .

Normalt er jeg nu ikke så meget til at fiske med agn, men da vejrmeldingen lød på 2-4 m/s tænkte jeg at det skulle have chancen, for at ligge og passe sig selv, mens jeg så kunne svinge fluekæppen.

Efter ankomst til søen 7:30, passede det med at det blev lyst som flyderingen var gjort klar, og stængerne rigget op. Allerede her gik telefonen dog ud første gang, og jeg kunne regne ud det ville blive et problem at få taget de planlagte stemnings og (forhåbentlige) fangstbilleder – Typisk! Var dog forholdsvis sikker på der nok skulle blive fangst, da søen har kastet ganske udmærket af sig med fangster, de sidste par gange vi har besøgt den.

Og ganske rigtigt, det fik jeg bekræftet ret hurtigt, da min store sølv/blå flash flue havde fået tre gedder til at hilse på. Forunderligt nok formåede de alle tre at undgå at blive kroget, og jeg var lidt bitter. Derefter skulle der gå halvanden time, før jeg skulle se fisk igen. Udover tre-fire store plask andre steder i søen, fra jagtende gedder der gik fri af vandet.

image2

Arbejdet med ørreden aftenen før, skulle vise sig at kunne svare sig, da første fisk i ringen kom fra en prop, som nærmest kun lige kunne skimtes. Anede små vibrationer, og gav tilslag. Det resulterede i en fin 3-4 kilos gedde, som var i færd med at spise min godbid. Den nåede dog at stikke fra mig igen, inden den blev foreviget af den ellers nu tændte telefon – Undskyldninger er der nok af. Det er nu også den største udfordring, ved at være alene afsted – at holde styr på fisken på skødet, imens man skal prøve på at tage et nogenlunde billede.

En lille halv time efter første fisk, og uden nogen tegn af yderligere fisk på hverken ørred eller flue, bestemte jeg mig for at parkere fluestangen for dagen, og rigge triggerstangen om til at kunne kaste noget gummi. Dette skulle vise sig at være dagens bedste ide!. I andet kast med en knald rød Mc Rubber, kunne jeg mærke et tungt hug, og en fisk der ellers stak afsted. Nogle uger forinden havde jeg taget en 7,75 kiloog 101 cm lang madame, på præcis samme sted. Tanken om at det måske var den igen, nåede da at strejfe mig inden jeg kunne nette den, og konstatere at det var netop samme fisk. Grundet en meget karakteristisk gammel skade på den ene side, er hun nem at kende.

image1

En vejning og længde måling, viste også det samme som sidst, pånær at vægten denne gang sagde 50 gram mindre. Jeg blev enig med mig selv, om at det var tid til at padle ind, så jeg kunne få nogle bedre billeder, end hvad der nu er muligt alene i en flydering. Men selvfølgelig som jeg kommer ind, går telefonen ud igen. Heldigvis nåede jeg dog at tage et billede i nettet, hvor man kan se hendes meget massive ryg. Det havde været skrækscenarie, at skulle hjem og fortælle Martin og Kasper om fangsten, uden at kunne bevise det! Vi har en gylden regel som hedder : Intet billede, ingen fisk.

Efter en kort pause og en tiltrængt drikke skyr, fortsatte jeg med at kaste den røde Mc Rubber afsted, og havde efterfølgende mange kontakter, samt yderligere 5 fisk i ringen, i størrelsen 1-3 kilo.

IMG_0744    IMG_0761

Desværre resulterede et hug, at min trofaste Mc Rubber blev godt og grundig rykket af shallow skruen. Jeg valgte derefter at pakke flyderingen sammen og prøve en nabo søen, hvor det er nemmere at komme til stående i sivkanten. Hvilket ingen af os havde prøvet før. Dette gav en mindre gedde efter en håndfuld kast, på en Pig Shad i farven retriever.

image6

Yderligere to mindre gedder endte i mit net, eftersom de ville smage på samme agn.

Med fingre så kolde at jeg ikke kunne mærke dem, og en venstre støvle der begyndte at tage vand ind, besluttede jeg mig for at kalde det for dagen, hvor i alt 9 gedder var oppe og vende.