Den nye geddesæson er skudt igang

Geddesæsonen 2017/18 er skudt igang, og teamet begynder at komme i omdrejninger igen. Det er gedderne heldigvis også.

Af forskellige årsager er var der ikke nogen fra teamet der havde tiden til jagten på den store præmie gedde inden fredningen, så det har været med stor længsel den nye sæson er skudt igang, med lidt mere tid til fiskeriet.

Jeg har været på et par ture siden fredningens ophør. Første tur gav tre gedder på 20 minutter hvor den største var 4,8 kg, så det var en tilfredsstillende start. Efter sidste fanget fisk fik jeg selskab af Martin fra teamet, og siden da fik vi ikke én fisk, på trods af vi brugte yderligere 3 timer på at jage dem.

4,8 kg som den største den dag

I dag var jeg så afsted igen, denne gang helt alene. Jeg var ved vandet kl 6 da jeg ville undgå varmen over middag, da dette ret ofte gør gedderne temmelig inaktive. Jeg havde taget min aborre stang med, netop pga. denne frygt, og den startede jeg også ud med. Jeg fik en mindre aborre på første kast så forventningerne til turen steg ret hurtigt.

Jeg gik hurtigt over til gedde stangen igen, men der skulle gå en halv time og en håndfuld forskellige agn til før der var gevinst. Det var først da min Savage-gear line thru trout kom for enden af  linen at gedderne vågnede op. Helt ude i mit kast, mærker jeg et dybt, men forholdsvist stille hug. Jeg giver modhug, og en underlig fight begynder. Der er ingen hovedrusk, ingen udløb eller andet der tyder på fisk, andet en at min agn stille og roligt svømmer på tværs af bredden, og forholdsvis tung at hive ind. Jeg tænker at jeg må have hevet agnen ud under modhug, og nu har fejlkroget gedden i siden. Jeg får den trukket ind, og ser at det ikke er tilfældet. Min line thru er slet ikke at se, for gedden har inhaleret den fuldstændig, og da den ser mig skal jeg ellers love for fighten ændrer karakterer. Det er en ganske pæn gedde jeg får at se og nu tager den ellers bare udløb på udløb, og den virker utrættelig. Rigtig lækker fight, og rigtig robust 98 cm gedder ender til sidst i nettet. Efter måling ville jeg lade den trække vejret i nettet mens jeg fandt vægten frem. Da jeg når tilbage til nettet ser jeg at gedden har formået at finde en udvej, så det bliver ikke til en vejning, men dens god kondition gør at jeg skyder den til 7 kg +/-.

Hvis gedden er stor og sulten nok, er det ikke altid at line thru systemet bliver aktiveret
98 cm.

Det andet kast efter dagens første gedde, er der igen hug. Denne gang en mere almindelig fight, men kan dog også mærke det ikke er helt i samme kaliber. En fin gedde på 3-4 kg landes, og sættes ud igen uden yderligere måling. Kastet efter dette er der såmænd fisk igen! 3 fisk på 4 efterfølgende kast, så kan man vist ikke ønske sig meget mere. Så gør det næsten lige meget at de kun er blevet mindre for hver fisk, da den sidste er en mindre gedde på 1-2 kg.

3-4 kg. gedde

Jeg bliver stående samme sted og får yderligere 2 fisk, begge i størrelsen på omkring de 3 kg. Da jeg ikke kan finde flere fisk på dette sted går jeg lidt videre. Der går ikke længe før der er fisk igen først en mindre gedde på omkring 2 kg, og kort tid efter for jeg et meget hårdt og kontant hug, og en yderst usamarbejdsvillig gedde har klappet omkring min line thru. Det mærkes som en rigtig god fisk, som kæmper en brag kamp for at teste mit hjuls linekapacitet.

Og apropos linekapacitet, så vil jeg lige i denne sammenhæng igen nævne mit opsæt. Jeg bruger Shimano Yasei stangen, som jeg tidligere har givet en anmeldelse af. Hjulet er den første generation af Abu Garcia Revo MGX. Hjulet vil nogle nok mene er underdimensioneret til geddefiskeri pga. netop linekapacitet, men også pga. bremsekraft. Jeg har dog endnu ikke haft problemer med linekapaciteten på trods af jeg fisker med 0.30 flet line, og bremsekraften kan altid kompenseres med et let tryk med tommeltottet. Til gengæld har jeg et af de letteste opsæt på markedet, som i modsætning til mange andre opsæt der er dimensioneret til gedde fiskeri, også kan kaste med agn der er betydelig lettere end de 40 gram stangen ellers er opgivet til som minimum. Og så er det endda også sjovt at fange gedder i 2-3 kg. klassen.

Abu revo MGX, Yasei Casting Pike 40-120 gr. og SG Line Thru Trout 20 cm.

Nå, men fisken der kæmpede en brav kamp viste sig at være mindre end hvad jeg havde regnet med, med den fight. Men med 5 kg rent og 88 cm, var da da bestemt en fin fisk. 2 timer fisket, 8 hug som alle havde resulteret i fisk på land, må bestemt sigws at være godkendt.

5 kg. bravt fightende gedde

Jeg brugte yderligere 4 timer ved vandet, men fik kun yderligere to mindre gedder, og mistede endnu en der lignede en 4-5 kg. gedde, da den gik fri af vandet.

Så essensen af de seneste ture må siges at det er bestemt ikke dumt at være på det rette sted, på rette tid, samt at jeg skal have fundet end bedre løsning på at få taget billeder af fangsterne når jeg er alene afsted.